Monday 7 December 2009

Malam itu Karim gelisah

Karim resah. Gelisah memikirkan nasibnya malam ini. Karim mengguling-gulingkan badannya ke kiri dan kanan. Semua serba tak kena. Musim sejuk di negara beriklim mediterranean ini sungguh mencabar mental dan fizikal Karim. Suhu di waktu malam agak kurang ajar bagi Karim. Tetapi itu bukanlah masalah utama Karim malam ini. Selimut tebal cap beruang polar made in U.A.E sentiasa menjadi penemannya.

Masrom sudah lama tidak sedarkan diri. Karim malas mengganggunya. Masrom kalau tidur memang tak ingat. Makwe-makwe datang bagi lauk pun belum tentu Masrom akan bangun buka pintu. Kadangkala Karim membuat analogi sendiri bahawa Masrom berasal dari keturunan beruang kutub. Namun cepat-cepat Karim beristighfar. Macam teori Darwin pula. Karim tahu teori Darwin sesat. Ustat dan pensyarahnya pernah kata.

Karim capai tetikus komputer peribadinya. File 'hiburan' dipilih. Matanya meliar mencari file mp3 Sudirman - Senja Berulang Senja. Karim tersenyum mendengar suara Sudriman di corong speaker buruknya. Merdu sungguh suara kau Sudirman. Minta maaf aku cemarkan lagu kau masa aku menyanyi karaoke box seringgit dulu, ujar Karim dalam hati. Setelah beberapa kali lagu di'play back', Karim terkebil-kebil di hadapan komputernya. Resah gelisah kembali lagi.

"Apa kejadahnya aku tidur lepas maghrib tadi, kan dah payah nak lelap. Esok ada kuliah, ni dah pukul 3 pagi..." Karim bercakap seorang diri.

Ya, Karim resah gelisah kerana masih tak dapat melelapkan matanya. Dia terfikir-fikir aktiviti yang boleh membuatkannya tertidur. Kadang kala idea mahu bersenam aerobik melintas di fikirannya. Apa gila mahu senam aerobik malam-malam buta ni? Cacat? Cepat-cepat Karim mengubah fikiran. Seketika mahu saja Karim mengejutkan Masrom suruh Masrom lempang sedas dua bagi senang tidur. Tapi bila Karim fikir semula, bukan sedas dua, maun kena tapak berserta amarah dengan Masrom nanti. Karim batalkan niat.

Kadang-kala Karim terfikir seronoknya jadi lipas-lipas, malam tak payah tidur jadi takde la pening kepala tak boleh tidur mcam aku. Karim lekas-lekas beristighfar.

4 comments:

  1. aku berbangga penulis yang hebat ini pernah lepak rumah aku dulu..siap tido lagi..mudahan dilimpahi berkat..

    ReplyDelete
  2. aku lagi berbangga seniman puitis sudi komen aku

    ReplyDelete
  3. dah jadi manusia lu mau jida lipas...manusia mmg macam ni tak pernag bersyukur

    ReplyDelete
  4. aiseh...mun ada komen bai..ini lagi bikin bangga

    ReplyDelete

autograf